کد مطلب:109123 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

خطبه 201-در باب حدیثهای مجعول












[صفحه 92]

خطبه الاحادیث همانا در دستهای مردم حق و باطل است راست و دروغست نسخ كننده و نسخ شده است و شامل همه و مخصوص بعضی و محكم (معنی ظاهر) و متشابه (معنی غیر ظاهر) و محفوظ (... غلط) و موسوم به تحقیق دروغ بسته شده بر رسول خدا صلی الله علیه و آله در زمان او تا به خطبه خواندن ایستاد و فرمود هر كس دروغ بندد بر من دانسته باید قرار دهد نشیمنگاه خود را از آتش و جز این نیست آورده است حدیث را برای تو چهار مرد نیست برای آنها پنجمی یكی مرد منافق ظاهركننده ایمان آراسته به اسلام است از گناه پرهیز نمی كند و از معصیت بازنمی ایستد دروغ می بندد بر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله دانست و اگر مردم بدانند او منافق و دروغگو است قبول نمی كنند از او و تصدیق نمی كنند گفتار او را ولیكن آنان گفتند مصاحب رسول خدا صلی الله علیه و آله است دیده است او را شنیده است از او و فراگرفته است از او پس فرامی گیرند گفتار او را در تحقیق خبر داده است تو را خداوند از منافقین به آنچه خبر داده تو را و تعریف كرده آنها را به آنچه تعریف كرد آنها را به آن برای تو باقی ماندند پس از او و نزدیك شدند به پیشوایان گمراهی و دعوت كنندگان به سوی آتش با دروغ و بهت

ان پس گماشتند آنان را بر كارها و قرار دادند آنها را حاكمان بر گردنهای مردم و خوردند به وسیله آنها دنیا را و جز این نیست مردم با پادشاهان و با دنیائند مگر كسی كه نگهدارد خداوند او را و این یكی از چهار نفر است و مردیست شنیده است از رسول خدا چیزی را كه حفظ نكرده آن را درست و غلط كرد در آن و دانسته دروغ نگفت و آن در دست اوست و آن را روایت می كند و به آن عمل می كند و می گوید من شنیدم آن را از رسول خدا صلی الله علیه و آله اگر بداند مسلمانها كه او اشتباه كرده در آن قبول نمی كنند از او و اگر بداند او آن چنین است ترك می كند آن را و مردیست سومی شنیده است از رسول خدا صلی الله علیه و آله چیزی را كه امر می كرد به آن سپس او نهی كرد از آن و او نمی داند یا شنیده از او كه نهی می كند از چیزی پس از ان امر كرده به آن و او نمی داند پس حفظ كرد نسخ شده را و حفظ نكرده نسخ كننده را و اگر بداند آن نسخ شده است رها می كند آن را و اگر مسلمانها بدانند وقتی كه شنیدند آن را از او كه آن نسخ شده است ترك می كنند آن را و دیگری چهارمی است دروغ نگفت بر خداوند و نه بر پیامبر او دشمن دارنده است دروغ را برای ترسیدن از خدا و تعظیم كردن به رسول خدا ص

لی الله علیه و آله و غلط نكرد بلكه حفظ كرد آنچه را كه شنیده بر راه درست آن آورد آن را بر همان وجه كه شنیده زیاد نكرد در آن و كم نكرد از آن و حفظ كرد نسخ كننده را و عمل كرد به آن و حفظ كرد و نسخ شده را پس از ان دوری گزیده و شناخت خاص و عام را و قرار داد هر چیز را به جای خود و شناخت دارای معنی غیر آشكار و آشكار آن را و بسا صادر می شد از رسول خدا صلی الله علیه و آله گفتاری برای آن دو جهت بود گفتاری بود خاص و گفتاری بود عام می شنید آن را كسی كه نمی شناخت آنچه را كه قصد كرده خداوند پاك آن را و نه آنچه را كه قصد كرده پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل می كرد آن را شنونده و توجیه می كرد آن را بدون شناسائی به معنی آن و به آنچه قصد شده به آن و به آنچه بیرون آمده از برای آن و نبود تمامی یاران پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از كسانی كه سئوال می كرد از او و كنجكاوی می نمود از او تا اینكه همواره دوست میداشتند بیاید بادیه نشین و یا تازه در آینده ای سئوال كند از او علیه السلام تا بشنوند و چنین بود نمی گذشت به من از این چیزی مگر سئوال می كردم از آن و حفظ می كردم آن را پس اینها جهتهای آن است كه بر آن است مردم در اختلاف آنها

و بیماریهای آنها در روایتهایشان.


صفحه 92.